Idet stillingsannonsen ble utyst fra NRK var saken klar, dette ville hun søke på. Innsamling av forskjellige leker ble satt i gang for å lage en digital videosøknad. Det endte med en videosnutt hvor hun lærer unger om hvor vi får ulla fra, hvordan vi tover og tilslutt hvordan de små kan strikke sine egne tøfler. Pedagogikk og tempo ble viktige elementer som ble vektlagt denne gangen.
Var det vanskelig for deg og lage denne videoen?
-Jeg hadde en klar idé om hvordan programmet skulle bli. Men det ble mye jobbing.
Kunnskap om kamerablikk
Den lille jenta fra Bardu måtte få hjelp. To stykker fra klassen måtte trå til for å hjelpe Anna Kristine med lyd og kamera.
– Jeg var avhengig av Hilde Finsås og Tonje Hammersland sin hjelp. Og så ringte jeg Lindesnes bygdemuseum for å få bruke et bilde av en rokk.
Mediebakgrunn, være kreativ og kunne jobbe i team var noen av kvalifikasjonen man måtte ha for å kunne søke. Det var også en fordel om man hadde barnepedagogisk utdanning.
Selv mener hun at hun ikke kunne ha laget samme programmet uten Skjeberg Folkehøyskole.
– Selvsagt ville jeg ikke hatt alt det utstyret. Men jeg hadde ikke hatt samme kunnskap om kamerablikk, måten å snakke på og studieoppsett.
Alle vil se
Barne-tv med Anna Kristine kan bli både morsomt og lærerikt i følge de andre på skolen.
– Det hadde hvert fantastisk, alle ville begynt å se på det igjen, sier Emilie Hatlem (AVIS) med stor entusiasme.
– Jeg tror at den gamledagse barne- tv vi alle savner vil komme tilbake, utaler Astrid N. Varpe (BOK)
– Forhåpentlig artig og interessant barne-tv, sier Anna Kristine selv om saken.
Søknadsfristen var 23. mars Anna Kristine har ikke hørt noe enda.
– Jeg vet ikke når jeg får høre noe, det står ikke noe. Det burde jeg kanskje sjekke ut, sier Anna Kristine med et smil.