Fotoelevene skulle være godt forberedt før de gikk i studio. Bergsth viste en powerpoint- presentasjon med illustrasjoner, samtidig som han fortalte om lysets bølgelengder, fargetemperatur og fargesirkelen.
Vi fikk høre om «lysets flygel», som består av radar-signaler og infrarødt lys.
Nå vet vi også hvordan vi skal bekjempe lyset fra lysstoffrør som gir feil fargegjengivelse. Vi kan sette en svak blitz i tak eller vegg. Det er nok til å få riktige farger.
Svaret ligger i øyet
Bergseth har assistert en rekke kjente fotografer, som Morten Krogvold. Med Arild som assistent, kan fotografen slappe av, og tenke kun på å fotografere. Det til tider meget avanserte blitzutstyret blir traktert med sikkerhet og kompetanse, Arild finner alltid en løsning.
-Det amerikanske magasinet Vanity Fair har masse gode bilder, forteller Arild, og viser oss fotografier av blant annet Annie Leibovitz. Han kan i de fleste tilfeller se hvordan modellene er lyssatt, oftest fra den retningen nesen peker.
Men om lyssettingen kommer mindre tydelig frem, kan man se i øynene på den portretterte personen.
Der ser man refleksjonen av blitzlampene. Dermed får man et bilde av hva slags lyskilder som er blitt brukt, og hvor de kommer fra.
Glamour og gangster
Arild benytter ikke de nye blitzlampene som står klare til bruk i fotostudioet på Skjeberg Folkehøyskole, men noen gamle Broncolorlamper som ligger gjemt i en koffert.
Gina Winum er første modell ut, og Arild setter lampen nært over Ginas hode. Resultatet blir et portrett med store kontraster, et såkallt Hollywood shot.
Fredrik Gabrielsens ansikt blir lyssatt ovenifra og undenifra samtidig, og vips har Arild et glamourshot på monitoren.
Gangsterlyset blir satt så snart Marco Zimberlin setter seg i stolen, nedenifra og opp mot ansiktet. Alle, inkludert Marco selv, er enige i at han virkelig ser ut som en gangster på bildet.
En mester på lys
Arild Bergseths ulike teknikker i lyssetting var en åpenbaring for foto-elevene som kommer til å benytte studioet annerledes enn de tidligere har gjort.
-Jeg lærte å eksprimentere med lyset, sier Hanne Bjørnstad. Arild lærte oss å se ansiktet til modellen og lyset som settes på det.
Jeg kommer definitivt til å benytte Arilds teknikker, i tillegg til å eksprimentere mye på egen hånd, avslutter Hanne som syntes workshopen var gull verdt.