Rektoren ved Skjeberg Folkehøyskole, Lene Dyrkorn (34), er en merittert trialkjører, med medaljer fra lag-VM, EM og flere NM-medaljer, samt to kongepokaler fra 2006 og i 2012.
Skrevet av: Joakim Opphus
Foto: Jan Tore Jensen
Nå har hun lagt trialkarrieren bak seg og jobber som rektor ved Skjeberg Folkehøyskole.
Norges yngste rektor
Hvordan ble det til at du ble rektor i en så ung alder?
– Du er ikke den første som spør om det. Jeg har vært landets yngste frem til i sommer. Det startet med at jeg var nyutdannet som idrettslærer og søkte på masse jobber, uten at jeg fikk noen stilling. Så ble det lyst etter en prosjektleder for å starte en ny folkehøyskole, og de ønsket en med idrettsutdannelse og erfaring med motorsport, og den stillingen passet veldig godt for meg. Jeg begynte med å opprette skolen, som tok fire år, jeg ble så styreleder og tilslutt rektor, forteller hun.
Videre forteller Lene at hun lenge ønsket seg en rektorstilling ved Skjeberg Folkehøyskole. Hun søkte om jobben flere ganger før hun fikk stillingen som rektor på skolen.
Kan du si litt om den første folkehøyskolen du jobbet på; hva slags linjer hadde den?
– Setesdal folkehøyskole var ment å være en nisje-folkehøyskole som skulle dra seg mot motorsport. Så det var motorcross og trial som var de to linjene vi hadde. Vi opprettet etterhvert en linje til som gikk mer ut på friluftsliv, sier hun.
Lagt opp, men fortsatt aktiv
– Hva var det som gjorde at du begynte med trial, hva vekket interessen din for det?
– Jeg var egentlig aldri spesielt motorsportinteressert som barn, men det er så enkelt at moren min studerte som voksen og faren min passet på meg og broren min. Så begynte broren min på trial, og da måtte jeg være med, og pappa synes det var så gøy at jeg var med, at han kjøpte sykkel til meg. Det tok et par-tre år før jeg syntes det var gøy, men etterhvert føltes det naturlig.
– Hvor gammel var du første gang du kjørte trial, og kjørte du i konkurranser?
– Jeg var ni år gammel første gang. Du måtte være 12 år for å delta i konkurranser, så jeg kjørte to-tre år før jeg kjørte min første konkurranse. Men da jeg ble 12, så reise vi rundt i hele landet og konkurrerte.
Du har hatt en lang karriere, kan du plukke frem noen høydepunkter fra karrieren som trial-kjører?
Det desiderte høydepunktet rent opplevelsesmessig var da jeg var med på å ta sølv i lag-VM. Det var veldig stort, å være så nærme gullet og å få lov til å være på et landslag som var såpass gode, det var veldig gøy.
Lene forteller videre at hun har en del NM-titler som hun setter høyt, og at hun også har to kongepokaler. Det er sånn i Norge at Norges motorsportforbund har flere grener, og de bytter på når det er mulig å vinne en kongepokal. I trial er det kongepokal hvert sjette år. Derfor tyder det på at Lene har vært god over en lengre periode siden hun har to stykker.

Hvordan er Norge som nasjon i trial?
– Vi er relativt god på Enduro, og har vært gode på jentesida i trial, og nå er vi litt på vei oppover igjen. Det har vært en ti-årsperiode hvor vi havnet på rundt 4. eller 5. plass, men det er noen unge lovende jenter vei oppover nå.
Jeg fikk raskt et inntrykk av deg at du var et konkurransemenneske, jeg så det spesielt på volleyballturneringa da dere spilte mot elevene; var du sånn da du holdt på med trial også? At det å vinne var viktig?
– Jeg er et veldig konkurransemenneske, det har du helt rett i, men jeg konkurrerer ikke for å vinne, seieren er en slags gulrot, en bonus. Jeg er i en konkurranse med meg selv, at jeg skal få det til, jeg vil mestre, det er den mestringsfølelsen jeg jager. I lagspill blir jeg ikke irritert på andre hvis ikke de får det til, men jeg blir forbannet på meg selv dersom jeg ikke får til noe som jeg vet jeg burde ha klart å gjøre noe med.
Du underviser også i X-fit/cross-fit her på skolen. Trente du på denne måten også tidligere?
– Nei, da jeg kjørte aktivt trial så var det mer trening av balanse, styrke og spenst som var knyttet opp mot trial, og også litt utholdenhet, men jeg var ikke en kjempeløper. Ettersom jeg ikke kjører trial lenger og trenger å fokusere så mye på det, så liker jeg å trene med andre. Jeg synes det er dritkjedelig å trene alene, for da klarer jeg ikke å presse meg selv. Da fant jeg crossfit, hvor vi er en gjeng som trener sammen, og vi pusher hverandre, tester grenser og får nye utfordringer hver gang. Så crossfit har jeg holdt på med i et par-års tid.


FAKTA OM TRIAL
Trial er en motorsport hvor du kjører motorsykkel på menneskeskapte løyper i skogen. Ofte er løypene ekstra spektakulære og vanskelige, med hopp, utforkjøringer og ujevnt terreng både oppover og nedover. Trial er en idrett som krever en god balanse og koordinasjon, og er avhengig av en god teknikk for å lykkes. Trial har et prikkesystem som bestemmer hvem som vinner. Feil som å sette foten i bakken, velte, eller rive ned markeringer, vil gi prikker. Den med færrest prikker vinner. Sporten Enduro er å kjøre motorsykkel på fartsetapper i skogen. Da kjører man også i skogen, men i motsetning til trial er det altså om å gjøre å kjøre fortest.