Fylkesordfører Ole Haabeth åpnet utstillingen og lot seg fasinere av den store bredden og variasjonene i de unge kunstnernes arbeider.
En energisk konsert
Amfiet på Momentum var fyllt til randen på åpningskvelden. Musikk og musikkproduksjon åpnet med en STOMP inspirert trommetrio. Gutta brukte bruskasser og søppelbøtter som instrumenter. De supplerte kunsten på veggene som hånd i hanske.
Veggmalerier på betong
På veggen bak scenen hadde elever fra Graf laget et flere meter stort veggmaleri som publikum kunne se på samtidig som de hørte på konserten.
På en av de takhøye søylene i det gamle bryggeriet står en litt ensom dame i kåpe. Hun er malt på papir og limt rett på betongsøylen.
Graffiti, veggmalerier og sjablonger som er malt direkte på veggene går som en rød tråd gjennom utstillingen.
Mitt Berlin
Grafisk design elevene viste også frem sine bildeserier fra fagfeltsturen til Berlin. Graffitifoto fra alle bydelene i Berlin ble vist rett på murveggen ved siden av. Temaet er utsmykning av det offentlige rom og overvåkning.
Time for time
Bilde og kommunikasjon viste en diger fotocollage med bilder av ulike størrelser. Temaet som strakk seg over ti meter på veggen, var livet på folkehøyskolen.
To romvenninner, en bil begravet i snø og et lærerkontor med årevis av minner på veggne var blant de over hundre fotoene i collagen.
I Black Box viste Bilde fotoserien fra bilkirkegården i Årjeng og en nyprodusert 3D-film.
Idéer og pågangsmot
-Vi ønsker å introdusere elevene våre for nye og spennende opplevelser, sier Ung Momentums initiativtager, Mona Sandberg.
– Store prosjekter som denne utstillingen er krevende og noen ganger uoversiktelige både for elevene og for oss lærere. Hvert hinder vi krysser er en seier. Det arbeidet elevene gjør, idéne deres og det unge pågangsmotet er av større betydning enn selve resultatet, sier hun.
Berlin og New York
Mona Sandberg som er hovedlærer for Graf, reiser på studieturer med elevene på Graf og Bilde til Berlin, Barcelona og New York hvert år.
I storbyene henter vi idéer og inspirasjon. En opplevelse vi har med et kull elever, føres videre i en annen form til neste kull. Vi er i kontinuerlig utvikling, avslutter Sandberg.