Friluftsliv er fylt med utfordringer. På Skjeberg utfordrer vi elevene på å dykke under en seilbåt, kaste seg ut en zip-line eller rappellere ned en 40 meters lang fjellvegg.
Slike utfordringer gjør at du må lete etter din indre sjef, som skal fortelle deg at du fikser dette! Seieren i å få til et slikt «stunt» vil gi deg mestringsopplevelser og større tro på deg selv. Dette kan du ikke lese deg til, eller se i en film. Det må oppleves. Derfor vi gir deg slike utfordringer dette skoleåret.
«Det er spennende utfordringer som tester fysiske og mentale grenser. For eksempel å slenge seg utfor en kant, stupe i havet i november, dukke under en seilbåt eller rappellere ned en 40 meters fjellvegg. Jeg har jeg blitt utfordret på mange plan» forteller Espen når har deler sine erfaringer.
Et år å vokse på
Man vokser med utfordringer, og lærer seg selv og egne grenser å kjenne bedre når komfortsonen bli utfordret. Det legger vi til rette for, samtidig som samtalen rundt bålet etter en aktivitet er veldig viktig.
«Det er godt samhold og vi støtter hverandre gjennom de ulike utfordringene. I en linjesituasjon vil man ha god tid til både utfordringene og å kunne snakke sammen etterpå » forteller Espen.
Sikkerhet først
«Vi har fokus på sikkerhet, og elevene skal være trygge på at de utfordringene som gis er grundig evaluert» sier hovedlærer Willy Andrè Martinsen. Om det er klatring, rappell, til sjøs eller på fjellet har vi som skole et stort ansvar for at elevene er trygge, og det tar vi på dypeste alvor.
Vi vet at elevene kanskje vil oppleve noen av utfordringene som svært spektakulære. Samtidig vet vi også at når utfordringene er gjennomført, skjønner de at det er trygt og at de er i de beste hender.
Espen deler en erfaring: «For eksempel første gangen i rappellering er man så redd at man lurer på om man kommer til å overleve, mens neste gang vet man at det går bra og da kan man nyte det litt mer».
Samhold
Et år på friluftsliv og trening vil gi et spesielt samhold da man gjør mye sammen som utfordrer grensene dine. Ved at man støtter og heier på hverandre gleder man seg både over egen og andres seire.
Espen sier at det skaper et godt samhold å kunne dele slike utfordringer.
«Det var flere ganger noen vegret seg veldig for de enkelte tingene vi skulle gjøre, men det fine da er at vi støtter hverandre og heier hverandre frem. De aller fleste har gjennomført alle de utfordringene vi har fått og det er skikkelig kult!»
Tok initiativ selv
En av utfordringene elevene skulle ha fått, men som vi ikke rakk, var å utfordre dem på å isbade. Til dette sier Espen; «vi fikk ikke isbadet, så det har jeg gjort på egenhånd. Det var iskaldt i lufta men ikke så kaldt i vannet.»
Lyst til å bli med oss neste skoleår?
Søk her!