Opplegget på Medialinja i løpet av skoleåret er variert og toucher innom hovedfeltene i mediebransjen. Fra skrivende journalistikk til radio/podkast til Tv/flerkameraproduksjon. Denne uken har vært hektisk for både lærer og elever på Medialinja, men du verden hvor gøy og lærerikt det har vært.
Mandag startet med forberedelser til Osloturen hvor første stopp skulle være rebusløp i Vigelandsparken med Monolitten som utgangspunkt. Vigelandsparken inneholder en rikholdig historie og ekstra artig er det at selve Monolitten er hugget ut av granittbruddet i Iddefjorden utenfor Halden, så litt Østfold-forankring er både artig og gir et godt utgangspunkt for læring.
Rigging i Halden før konsert
For å virkelig sette fart på uka så reiste vi til akkurat Halden på onsdag for å rigge opp til flerkameraproduksjon av en musikkonsert i regi Det Norske Blåseensemble (DNBE) på Brygga Kultursal. Her strakk vi kabler rigget og testet utstyret slik at alt var på stell til musikkonserten skulle finne sted fredag som fulgte. Det er mye som må læres og øves på i en slik setting. Alt fra hva en BNC-kabel er til å finne fokuspunkt i linsa til å klippe inn riktig kamera på knipset til produsenten. Med fem kameraer i sving så er det ekstra godt å ha en trygg og profesjonell prosjektleder i Anders Lindstad, som har levert TV-produksjoner til inn og utland de siste årene, til å vise oss vei.
God kok på Radio Rock
Torsdag var det full dag i Oslo hvor som sagt rebusløpet i Vigelandsparken var startskuddet. Her ble elevene i felleskap ledet rundt i en løype for å finne svar på alt som har med Vigelandsparken å gjøre.
Medialinja fortsatte dagen med å avlegge Radio Rock et besøk og dette var virkelig innertier for alle elevene. For de som kjenner til Radio Rock er navnet Torkil Torsvik, (bl.a podkasten Gammal Maiden) et kjent navn og han tok imot Mediagjengen full av entusiasme og spirit. Det ble til og med et lite opptak av Skjebergelevene i dagens sending også så det var litt stas og få lov til å kjenne på at man deltok en smule ytret flere av elevene etterpå.
Svartmetallens krybbe
Etter Radio Rock bar det bort til den sagnomsuste platesjappa «Neseblod» for å avlegge bl.a kjelleren et besøk. Dersom dette ikke sier deg så mye… (Google it). Spennende var det i alle fall å oppleve denne butikken etter alle myter og rykter. Nå kan man i alle fall si at «-Der har jeg vært» hvis det blir et tema rundt et bord senere i livet.
Fra skrik til skrik
Munchmuseet i Bjørvika burde alle få med seg og det er virkelig spennende og lærerikt å vandre rundt i 4.etg hvor mesterverkene til kunstneren henger i nye flotte lokaler. Man kan si mye om utseende til selve museet, men de færreste blir uberørt etter å ha studert mesterverkene på kloss hold.
Hjørnet til Mike..
Et steinkast unna Munchmuseet ligger en av Oslos mest trendy spisesteder, Mikes Corner. Innehaveren er ingen ringere enn Karpes faste fotograf også kalt gruppas tredje medlem Mike. Er du ekstra heldig (noe vi ikke var), så treffer du Mike i restauranten som mer enn gjerne slår av en prat. Her spiste vi en skikkelig digg middag for deretter å få oss noen timer fritid i Oslo.
Teatermagi
Kvelden ble avsluttet på Christiania Teater hvor vi i fellesskap så forestillingen Et Glass Til. Omskrevet til teater fra den populære danske filmen med samme navn. Det var stor stemning på bussen hjem denne torsdags kvelden hvor samtaletemaet definitivt var forestillingen, terningkast seks!
Flerkameraproduksjon – øving pågår
Fredag morgen var det «opp på hesten» igjen for Mediagjengen, nå var det innspilling av musikkonserten med tre videregåendeskoler i salen som tilskuere. Her var det bare å stole på at det vi lærte på onsdag satt, noe det virkelig også gjorde. Elevene rullerte på rollene og alle fikk prøvd seg både bak kamera og i klipp og produsentrollen.
Selve konsertopptaket skal kun benyttes til øvings øyemed, men det er virkelig god læring for medialevene å få prøve seg på profesjonelt utstyr med trygge rammer hvor hovedfokuset er at elevene skal øve, og kun øve.
Man kan trygt si at medialevene har hatt en lang og hektisk uke med mye variert innhold. Men det er et ordtak som heter: -Den som har mest å gjøre får mest gjort, noe som vi på Media synes stemmer veldig godt! Det er moro å få prøvd seg!