Festivalen åpnet med en eksklusiv visning av den lenge etterlengtede norske helaftens animasjonsfilmen Kurt blir grusom, etter Erlend Loes bøker. Og Kurt skuffet ikke men ga tilskuerne en norsk klassereise anno 2008. Den offisiell åpning ble foretatt av Nina Refseth, direktør Norsk Filminstitutt, og med filmens regissør, tidligere elev ved Skjeberg folkehøyskole, Rasmus Sivertsen tilstede.

Déjà vu?
Festivalen, som er Nordens eneste i sitt slag, hadde i år et spesielt fokus på amerikansk animasjon, og hadde klart å samle flere stjernegjester på et brett. Det ble en guidet tur gjennom sentrale deler av amerikansk animasjonshistorie, med seminaret med Andreas Deja som et av høydepunktene. Deja er regnet som en av de største nålevende karakteranimatører. Han har tegnet legendariske karakterer til filmer som Skjønnheten og Udyret, Løvenes Konge, Alladin og Roger Rabbit. I 2006 ble han hedret med Winsor McCay Award under animasjonsbransjens prestisjetunge Annie Awards. Hans foredrag om Disneys legendariske tegnere de «Nine old men», ble en reise i en verden vi alle har i vårt referanseapparat.

Fra pop til PES
Forfatter og historiker Amid Amidi ga en introduksjon til amerikansk 50-tallsanimasjon. Han fokuserte særlig på studioet UPA, som med sine nyskapende tegnefilmer tidlig på 1950-tallet introduserte moderne design i animasjonsfilmen. En av disse nyskaperne var festivalens hedersgjest, Gene Deitch. 84-åringen jobbet bl.a som kreativt ansvarlig hos UPA på 50-tallet og har stått bak velkjente serier som Tom & Jerry og Krazy Kat. Han vant en Oscar for beste animerte kortfilm I 1959, og er også hedret med animasjonsbransjens høyeste utmerkelse, Winsor McCay Award. Som avslutning på seminaret fortalte indiekunstneren PES om sitt arbeid. Den New Yorkbaserte og suksessrike animatøren viste sine ekstremt korte objektanimasjoner.

I animasjonen bruker han velkjente objekter som popcorn, coktailpinner, skruer og muttere, og skaper egne og helt uventede verdener. Kortfilmkonkurranse Et annet bærende element under festivalen var konkurranseprogrammene og utdeling av festivalens egen pris, Golden Gunnar. Etter noen års fravær var arrangørene i 2008 tilbake med fullt nordisk-baltisk konkurranseprogram, og reetablere sin posisjon som den sentrale animasjonsfestivalen i det nordisk-baltiske området. De europeiske filmene satte de amerikanske i perspektiv, og omvendt, og balanserte en vel gjennomført festival.