Det er blankpolert krom, grom lyd og vakre linjer. Onsdag ettermiddag fikk vi besøk av de to sarpingene Jon Grasto og Per Damhaug fra Amcar Norge. Begge stiller velvillig opp for å fortelle om sin lidenskap for amerikanske biler. Jon er visepresident i foreningen som teller over 16.000 medlemmer.

-Interessen for gamle amerikanske biler er en stor hobby i Norge, sier Jon som er en glødende entusiast.

På det meste har han vært eier av 13 biler. Hobbyen har utløst 23 turer til USA. En av de største opplevelsene var da han etter fire års planlegging var med på å skipe 17 biler over fra Norge til Chicago for å kjøre den legendariske Route 66. Etter drøyt 3500 kilometer langs landeveien kom de fram til Los Angeles på vestkysten av USA.

-Ingen av bilene fikk være nyere enn 1966-modeller. Dette er jo komplett galskap, sier Jon med et stort smil.

Cubansk bilkultur
Foranledningen til dette møtet var at de to fagfeltene Radio- og TV-journalistikk og Musikk og musikkproduksjon skal reise til Cuba i månedsskiftet april/mai neste år. Den amerikanske bilkulturen på øya står i en særstilling. Etter den sosiale revolusjonen i 1959 iverksatte USA en massiv blokade. Etter 1960 ble det slutt på all eksport av amerikanske biler til Cuba. Men de ruller på veien enda. Enhver bileier på den karibiske øya er fullbefarne bilmekanikere som i tillegg er durkdrevne på fantasifulle og kreative kompromisser for å holde de gamle doningene i drift. Derfor er dette landet et eldorado for bilentusiaster.

For noen år siden reiste Per Damhaug over atlanteren for å se nærmere på den cubanske bilkulturen. Onsdag viste han er rekke lysbilder fra turen.

-Bil er ikke hobby på Cuba slik som hos oss. Der er den et rent transportmiddel, sa Per som også kom med flere turtips til elevene.