Ringen er sluttet. Grafisk Design linjen nådde alle målene for reisen. 18 elever og 2 lærere har vært på reisefot i 17 dager og har lært mye om japansk kultur i by og på landet, med lokaltog, Shinkansen, cablecar, buss, sykkel og ferge. Alt har gått etter planen. Vi har besteget Mt Misen 535 moh, vi har bodd i et tempel i Koia-san i 2 dager, vi har levert origamitraner til fredssenteret i Hiroshima og vi har hatt Kalligrafi-workshop. Tokyo, Kyoto, Osaka, Hiroshima og Miyajiima var det vi hadde valgt ut som reisemål. Her følger en kort oversikt over det som føles som en lang reise, med unike opplevelser Grafisk Design elevene aldri kunne oppnå på egenhånd. Sammen er vi dynamitt ❤️

Reisebrev 12-28 april.

Grafisk Design linjen jobber med japansk kultur gjennom hele skoleåret. Vi er stinne av opplevelser etter turen, og det tar lang tid å fordøye inntrykkene. Det er umulig å beskrive alt vi har opplevd; japanreisen er mangfoldig og kontrastfylt. Følelsesregisteret på turen har svingt fra overlykkelig til kjempesliten. Det har vært rikelig med MA ( japansk utrykk for et interval eller et pusterom som gir inspirasjon) men også travle reisedager og daglig faglig arbeide under turen. Vi avsluttet reisen i Tokyo med kalligrafi-workshop hos kalligrafen Shin Ei. Tema for Japan-reisen er skriftspråk og kultur.

Shin Ei samarbeider med Skjeberg Folkehøyskole og har laget en video av et tegn, slik at elevene kan velge hvilket tegn/mantra de vil øve på.
Elevene har valgt seg en verdi/egenskap de ønsker å arbeide med for å utvikle seg personlig. Ved å bestemme seg for et mål, og øve dette tegnet/verdiene om igjen og om igjen, fokuserer eleven på å erverve denne egenskapen. Dette er personlig og deles med andre om man ønsker det.
Grafisk Design ble delt inn i 4 grupper, resten av gruppen hadde en tegneoppgave i Kyodama japansk hage. Shin Ei er en meget positiv, tålmodig lærer.

Tokyo, en travel verdensmetropol, er i starten vanskelig å få en oversikt over. Vi startet med å ta Keisei Skyliner fra flyplassen til hotel Tavinos. Like greit å hoppe i det, selv om flyreisen fra Norge varte 17 t, med mellomlanding i Doah. Etter å ha fått tildelt JR pass var 18 Grafelever og 2 påpasselige lærere på sonderingsrunde med lokalbanen og yamanotelinjen. Værgudene var med oss og gleden over sommer og sol var stor. Flesteparten reiste innom gatekrysset i Shibuya og Harajuku. Elevene vet hvor de skal gå for å få fatt i etterlengtede Ghiblimaskoter, kawaii-figurer, klær og suvenirer, og noen har måttet ofre plass i kufferten til kosedyr:)

Endelig fremme i Tokyo, klare for Yamanotelinjen, Harajuku og Shibuya. Ghiblifigurer står øverst på ønskelisten. Et must for animeinteresserte elever. Hotel Tavinos ligger midt i smørøyet i Asakusa i forhold til Japansk mat og gammel kultur.

Turen gikk så videre til Kyoto med Shinkansen. Kyoto har mye å by på, spesielt gammel kultur og tradisjon. Vi spaserte fra Kyoto stasjon til hostellet. Denne delen av Kyoto har lav bebyggelse og en uendelig mengde smågater med små spisesteder og tradisjonelle butikker. Det var sommervær. Elevene besøkte mangamuseet og hadde en felles oppgave i nærområdet. Elevene har bundet sin egen reisebok, som har blitt brukt til refleksjon, tegneoppgaver og elevene har japanske stempler fra templer fra hele reisen, i sin selvlagde skissebok. I Kyoto bodde vi på et hostel der det er rolige fellesarealer og kjøkken vi kunne bruke. Det er godt å samles der, det føltes som vi hadde en «grafhule», der vi kunne ha morgen og kveldsmøter- eller bare møtes for å være sammen. Vi trengte litt tid for å ta oss inn etter Tokyo og flyreisen, og vi hadde vår første klesvask.

Hiroshima og Miyajiima er et av reisens høydepunkter. Vi har bretter traner som vi donerte til fredssenteret. Baggasjen vår ble igjen i Kyoto, og vi reiste avgårde med svipptursekk og 100 traner. Vi fikk tid til lunch i parken før vi leverte tranene ved Sadako Susukis statue, slo i fredsklokken og besøkteutstillingen. Besøket på fredssenteret er viktig for oss. Tungt men meningsfult å bearbeide. Vi har jobbet med fredsarbeide som temaet på skolen i forkant i forbindelse med Japanreisen.  Parkområdet er fredfylt og vakkert, og har et høyt besøkstall.

Etter en arbeidssom dag rakk vi fergen til Miyajiima. Her overnattet vi for å oppleve øyen uten de store turistflommene. Vi opplevde de nærgående sikahjortene, østersdelikatesser, severdigheter og sandstrender. Miyajiima er vakker om natten.

Det er fint å være på Miyajiima om natten. Alle turistene forsvinner i 18 tiden, og øyen blir helt stille. De tamme sikahjortene og noen kranglete katter er det eneste bråket som høres gjennom bølgeskvulpene.

Vi hadde et mål om å gå turen opp til Mt Misen, som ble en enormt fin opplevelse. Sommertemperatur og sol, utsikt til Hiroshima og templer på toppen av fjellet. Vi tok taubane ned igjen med fantastisk utsikt. Hotellet vi sov på har et enkelt japansk bad som elevene kunne benytte, og vi sov på japansk vis med tatamimatter på gulvet.

Etter noen dager på Miyajiima med tegning, refleksjon og fotografering reiste vi tilbake til Kyoto. I Japan er stasjonsbygningene full av gode spisesteder, så vi tok det rolig på stasjonen for å finne oss noe god mat. Noen fikk tid til å besøke hagen i Hiroshima. I Kyoto var det kjekt å treffe resten av reisefølget fra Skjeberg Folkehøyskole. Kyoto kunne by på loppemarked ved Toji Tempelet, det eldste tempelet i Kyoto. Vi hadde også en morsom sykkeltur langs elven til botanisk have. Elevene hadde en selvstendig dag der de kunne reise med JR passet dit de ville. Flesteparten valgte Osaka, som er kjent for sine neonskilt og matmarked.

Reisens høydepunkt er nok 2 netter på et tempel  i Koya-San, som er et pilgrimsmål. Vi unnet oss å ta super express til Koyasan fra Imamia station (etter å ha kommet oss til Osaka). Flesteparten av elevene ønsket å være med på morgenseremoni kl 6.30, og vi spiste deretter vegansk frokost og middag to dager. Vi sov på tatamimatter, brukte public bath og lærte litt om regler for å bruke et bad. Vi brukte yukataer under måltidene. Vi har gjennom Koyasan cross cultural communication network fått tilbud om sutrakopiering, for å lære om japansk kultur i Koyasan. Arkene våre blir lagret i det aller helligste tempelet på gravlunden, og blir av japanerne sett på som en viktig handling. Vi sender også skissene våre til Koyasan, vi måtte ha tillatelse til å ha tegne-oppgaver foran templene.

Å returnere fra Koya san er ikke så vanskelig når man har kommet seg dit. Buss fra Jokiin tempel til Gokurokubashi. Lokaltog til Shin Osaka, og Shinkansen videre til Tokyo. Disen som lå over landskapet lettet underveis, så vi var heldige og fikk et glimt av Mt Fuji da vi baserte i 360 km i timen. Kjekt siden vi har hatt en oppgave i Grafisk Design som omhandlet Mt Fuji. Ikonet er et av de mest kjente i verden.

Tilbake i Tokyo var det gjensynsglede med  3 andre linjer Skjeberg Folkehøyskole igjen, som har hatt en annen reiserute i Japan. For Grafisk Design elevene stod 2 dager kalligrafi-workshop på planen, før avslutningen i Teamlabs. Den eldgamle japanske skriftkulturen opp mot den nye teknologien i Tokyo- hvilken kontrast.

Jeg vil avslutte med hilsenen vi fikk med fra Shin Ei:

«I have never experienced such concentration and dedication from overseas students before. Graphic Design Skjeberg Folkehøyskole is hardworking, polite and well behaved. They continued practicing after the final work and had a good spirit.»

Gratulerer Graf. Dere klarte å imponere menneskene i Koyasan, Shin Ei, Sindre og Mona (reisende lærere) med den måten dere takler stress, navigasjon, ansvar for fellesskapet og egen læring. Premien deres er at dette tar dere med dere videre i livet; «Dere er en suksesshistorie». Takk for turen❤️