Da var den kanskje mest spennende dagen på turen ankommet, i dag skulle vil nemlig på safari i Chobe Nasjonalpark i Botswana. På Jollyboys (i Livingstone) måtte alle opp i 7-tiden hvor vi ble hentet av en buss. Turen til Botswana var på cirka en time, hvor det meste av utsikten var bush på begge sider av veien.
Da vi omsider kom frem til grenseovergangen stod det kilometervis med trailere som ventet på å ta den lille fergen over til safariparadiset. Vi fikk heldigvis kjørt forbi dem, og ble hentet av safaribilene på andre siden av Zambesielven. Zambesi utgjør her grensen mellom Zambia, Zimbabwe og Botswana.

Impala: Disse vakre og fartsbygde antilopene så vi mengder av, også før vi kom inn i parken. De er svært spenstige og opptrer i store flokker for å hjelpe hverandre med å varsle om rovdyr. Hørsel, fart og samarbeid er deres viktigste beskyttelse.

I Botswana satt vi oss i safaribilene, hilste på den veldig greie sjåføren og guiden vår Innocent, og kjørte til safarilodgeen litt inn i landet. Her fikk vi litt briefing rundt safarien før det bar ut på en tre timer lang båtsafari hvor vi fikk se mange dyr på veldig nær avstand. Høydepunktene for oss fra Skjeberg var nok å få se både flodhester, krokodiller og elefanter langs elvebredden. Veldig fin tur med veldig gode guider!
Elefanter på ekte: De afrikanske dyrene har vi alle hatt som kjeledyr da vi var små. Nå står de plutselig foran oss, mektige og stolte! Her fra elvesafarien på Chobe River.

Snikende fare: Krokodiller i alle størrelser så vi både fra båten og fra bil. Her er en som spotter på impalaer som skal til elven for å drikke.

Etter båtsafarien fikk vi en kjapp lunsj ved lodgen før vi ble eskortert til bilene og startet landsafarien i Chobe Nasjonalpark. Vi ble delt inn i to grupper på ni og ti personer i hver bil, og vi var delt resten av turen. Denne nasjonalparken er mest kjent for verdens høyeste konsentrerte område med elefanter, hvor guiden fortalte at hele parken rommet rundt 22000 elefanter. Dette kom til å bli bra! I starten var det veldig rolig, men vi fikk se mange typer antiloper som impala, kudu og sabel og, masse elefanter og et yrende fugleliv.
Spesielt: Å se giraffer var en veldig spesiell følelse. Disse dyrene som er så helt annerledes formet enn alle de andre, høyreiste og flotte, og litt klumsete… En sebra menger seg med dem.

Kjempen: Å få nærkontakt med de store elefantene kunne oppleves som skummelt selv om vi satt på bilen. De var enorme nå de kom bare 4-5 meter fra oss, veivet med ørene og svingte med snabelen. Hverken de eller vi ønsket nærmere kontakt…

Etter et par timer kjørte vi inn på en savanne hvor det var veldig mange elefanter og giraffer som gikk veldig nære bilen vi satt i. Litt bortenfor stod det også sebraer, som er ganske sjeldent her. Villsvin, bøfler og sjakaler ble også sett like etter dette.
Hest i pyjamas: Sebaren er enda en av klassikerne fra afrikansk villmark. De beiter gjerne i flokker og er svært vakre å se på. Løvene har dem øverst på menyen, men på grunn av stor fart og livsfarlige spark slipper de ofte unna.

Utpå kvelden begynte vi å bli litt urolig fordi vi ikke hadde sett hverken løver, leoparder eller hyener. På vei til campen hvor vi skulle sove, fikk vår guide, Innocent, en melding på øret om at det var sett løver nærme campen vår! I en forferdelig fart kjørte han på og vi nådde en løveflokk på 11 (!) stykk. Løvene gikk langs veien hvor bilen vår stod så de livsfarlige dyrene stod rundt to meter unna oss.
Avslappet og farlig: Plutselig vrimlet det av løver rundt bilene våre. 11 stykker kom ut fra buskaset på vei mot kveldens og nattens jaktområde. Noen tok seg heldigvis tid til å posere rett foran oss.

Etter litt fikk vi også se løveflokken jakte på en flokk antiloper, uten hell. Dette var veldig sjeldent å se ifølge vår guide. Og mens løvene angrep gikk solen ned rett foran oss og vi måtte kjøre til campen før det ble bekmørkt.
Solnedgang i Chobe: Vi tok oss tid til å nyte den fargerike solnedgangen over nasjonalparken. Et øyeblikk å huske sammen med mange andre fra denne turen.

Rundt 18:30 ankom vi campene, der det var satt opp tomannstelt, et bål med stoler rundt, et bord der det ble servert middag og et toalett, eller rettere sagt et hull i bakken med en do-ring over. Vi fikk en del informasjon der om hvordan vi skulle oppføre oss. Blant annet om at om vi måte på do i løpet av natta måtte vi lyse rundt hele campen før vi gikk ut av teltet og se etter øyne – siden det kunne være rovdyr der ute! Heldigvis ble ikke dette noe problem, og det ble ikke noe problem å sove.
Klokka 05:45 sto vi opp igjen og fikk servert en enkel frokost før vi satte oss i bilen igjen for å ta en liten morgensafari på vei ut av nasjonalparken tilbake til Zambia. På turen fikk vi nok en gang se løver, nå fra en annen flokk en den vi så kvelden før, og denne gangen sju stykk. Det så lenge ut til at vi ikke kom til å se noen dyr vi ikke hadde sett tidligere, men like før vi kjørte ut av safariområdet fikk vi øye på en leopard som jaktet på fugler.
Leopard! Dette lyssky dyret er svært sjeldent å se – også for guidene. Den jakter helst om natten, og sover i trær eller i buskaset om dagen. Her setter den inn et forsøk på å ta en fugl ved vannhullet den drakk ved da vi kom. Foto: Daniel Fløan

Dermed fikk vi se fire av «the big five» i løpet av turen, nemlig løver, bøffel, leopard og elefant. Det eneste som manglet var nesehorn som ikke finnes i parken, så da kunne vi si oss godt fornøyd med det vi fikk med oss.
I 08:30-tiden ankom vi grensa, og var tilbake på Jollyboys hvor vi bor klokka 10. Fra da av fikk vi turens eneste fridag Så da ble det mye soling og bading, mens noen dro på krokodilleparken og noen dro på marked litt ned i gata. Vi avsluttet dagen med felles middag på restauranten Olga’s. Tirsdag drar vi hjem til Norge!