Valgfaget Kamishibai og Grafisk Design linjen, tok turen til Nordiske aquarellmuseet som ligger i Skärhamn,  en time fra Gøteborg. Skjeberg Folkehøyskole ligger nært det Gøteborg og omegn har å tilby, og det er mye mer som lokker i Sverige en billig brus og snus:) Det var moro og lærerikt å dra avgårde ut i Bohuslänlandskapet, der museet ligger å speiler seg i sjøen.
Denne gangen var det en Japanutstilling med kjente samtidskunstnere som lokket. Vi ble overrasket over en storslått utstilling med film, animasjon, installasjoner og bilder. I motsetning til vestens kunst bygger japansk kunst videre på gamle mestre.

I japansk kunst og kultur spiller naturen en veldig stor rolle. Det så vi i denne utstillingen, der mange av verkene handlet om naturen på ulikt vis. Den er både vakker og beroligende, men også mystisk og til og med farlig.  Det första verket vi møtte i utstillningen var en stor solsikke av konstneren Takashi Kuribayashi.  Det sies at solsikker er kjent for å kunne absorbere store mengder gift og radioaktive emner. Derfor plantes milliontall solsikker i området rundt Fukushima etter ulykken i ett forsøkpå å  rense jorden. I kunstverket som står i utstillingen blir solsikken derfor både noe vakkert å se på men også en påminnelse om det som har hendt i Japans historie.

En av installasjonene handlet om over og under overflaten. Her er det flere såom får «ahaopplevelser» om hvordan det er å være en bille under trærnes røtter. Trærne var over papirarket som fylle rommet. Tydelig at japanerne har lang tradisjon for papir.  I de andre verkene møtte vi skjønhet blandet med det makabre eller ekle.

Fuyuko Matsui malte fra begynnelsen mest med oljefarge, men i dag skapar hun på siden och papper med en färg som är traditionell i asiatisk maleri. Hennes verk er mørke og vakre på samme tid, og inneholder ofte spøken og onde åndar fran folketroen.
Tenmioya Hishashi, demoner under nattevandring.