I dag var det klart for nytt landsbybesøk. Etter å ha blitt veldig fasinert over landsbyen Chipapa på søndag, var vi spente på hvordan det ser ut i Chongwe, om lag 1 times kjøring øst for Lusaka. Her har flere samarbeidsprosjekt blitt utført.

Familie: Chongwe er en tradisjonell landsby der folk lever av det de dyrker, og holder dyr som gir mat i form av melk, egg og kjøtt. Maisåkeren ligger rett bak huset, og nettet til venstre skal beskytte de miste kyllingene mot rovfugler.

Onsdag morgen etter frokost satte vi oss i bussen som skulle frakte oss til Chongwe. Denne landsbyen har Skjeberg folkehøyskole aldri besøkt, men de har fått midler gjennom «Solidaritetsfondet til folkehøgskolene» til å bygge brønn og toalettfasiliteter.

– Vi er veldig glade og takknemlige for ny brønn for landsbyen, og for at dere støtter landsbyfolket her. Nå har vi også toalett og dusjer ved fotballbanen for de som trenger det, sier «biskopen» Amos Mwemba. Han er en av lederne i landsbyen og guider oss gjennom store deler av dagen.

Vann! Amos Mwemba (i midten) forreller at landsbyfolket setter stor pis på den nye brønnen sponset gjennom Solidaritetsfondet til Folkehøgskolen. Til venstre Kelvin Chasauka som har vært lokal prosjektleder. Fra høyre Thomas Lilleby og Sveinung Finden fra Skjeberg Folkehøyskole.

Etter ankomst fikk vi en omvisning i landsbyen og fikk sett inn i noen av husene, blant annet hos de som gjort seg fortjent til å bygge litt større enn de andre. Folkene i Chongwe var vennlige og fikk oss til å føle oss velkomne.

Omvisning; På rundturen fikk vi hilse på folk, og sett hvordan de lever i sine hus og med jordbruket rett utenfor døra. Vi fikk også høre at barna må gå to timer til skolen hver vei.

Linja vår skulle egentlig besøke Chongwe i (2021) for åpningsseremonien av brønnen, men reisen til Zambia har ikke skjedd siden 2019 på grunn av C-19 pandemien. Derfor var folk her glade for at vi endelig kom på besøk.

– Vi setter pris på generøsiteten deres og for at dere besøkte oss og for å se hva vi har bygd her gjennom deres midler, sier Amos.

Nettball: Denne gangen ble vi spart for å tape med 20 mål, da det var to andre lag som skulle spille. Publikum stiller opp!

Etter omvisningen der vi  også fikk fortalt jordbruk, klimakrise og sosiale forhold så vi på en netttballkamp mellom to lokale lag. Så var det vår tur til å spille fotballkamp mot laget fra Chongwe. Vi hadde med drakter som vi overleverte før kampen donert av vår medelev Even Hagens kjære hjemklubb, Blaker IL. Nesten hele landsbyen møtte opp for å se på, og en ivrig «headman» var kommentator fra sidelinja med medbrakt ropert.

Niklas i skuddet: Vi har etterhvert blitt vant med ulike baner, og behersker teknikken bedre. Her et Niklas Olaussen i aksjon.
Tøff motstand! Laget fra Chongwe viste seg å være noen tøffinger. Sterke og raske, og med bra teknikk ble det vanskelig for Skjeberg-laget.

Men vi hadde liten sjanse mot deres fysikk og høye tempo, og vi tapte til slutt 5-0. Til slutt var det den tradisjonelle avslutningsseremonien med flere taler begge veier. Og det ble delt ut flere drakter og en del fotballsko til fotballaget som en «takk for kampen» gave. Oppsummert en veldig hyggelig dag. Og om ga oss god innsikt i livet på landsbygda, og vennligheten hos folket som bor her.

Skjeberg-Chongwe United: Alle spillerne samlet for fellesbilde. En annerledes fotballopplevlse for begge lag!
Kreativ! Gutten på bildet har laget sin egen lastebil av streng, korker, strikk og en penn. Styres fra rattet bakerst på pinnen.
Photo shoot: De to veninnene stilte villig opp for fotografering.

På kvelden dro vi innom et kjøpesenter og spiste middag på restauranten Spur. Deretter dro vi hjemover for å få med oss litt Champions League fotball før vi tok kvelden.